Mahlerin mukaan lapsen minuuden kehityksen vaiheet
kolmivuotiaaseen asti:
Autistinen vaihe: Syntymän
jälkeiset ensimmäiset viikot lapsi elää eristäytyneen tilassa, esimerkiksi
samalla tavalla kuin kohdussa. Lapsi ei tässä vaiheessa ymmärrä olevansa osa
tätä maailmaa. Lapsi viettää suurimman osan ajastaan nukkuen.
Huom! Mahler myöhemmin hylkäsi tämän vaiheen olemassaolon
kokonaan!
Symbioosi vaihe: Symbioosivaihe
kestää noin 5 kuukauteen saakka. Lapsi ymmärtää hoitajiensa olevan erillisiksi
osiksi tätä maailmaa heidän kanssaan, muttei kuitenkaan ymmärrä sitä että
hoitajat ja lapsi ovat yksilöitä, vaan luulee että he ovat yhdessä.
Erillistymis-yksilöistymiskehitys:
Lapsi erillistyy symbioosikäsityksestään, kun ymmärtää olevansa yksilö
ilman hoitajaa. Lapsi myös alkaa tutustumaan omiin edellytyksiinsä, esim:
liikkumis- ja vaikuttamis mahdollisuuksiinsa. Minäkokemus alkaa syntyä ja
hiljalleen kehittymään. Lapsi myös rupeaa vierastamaan kun ymmärtää olevansa
yksilö. Lapsi myös alkaa ottaa etäisyyttä hoitajastaan ja rupee tekemään
asioita yksin. Kun lapsi on täyttämässä kolme, lähentyminen hoitajaan alkaa,
kun lapsi ymmärtää olevansa riippuvainen hoitajastaan.
Yksilöllisyyden
kiinteytyminen: 3-vuotiaaksi lapsen minä ja identiteetti on syntynyt. Lapsi
myös tajuaa, että hoitaja on ja pysyy, vaikkei olekkaan kokoajan lähellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti