tiistai 6. lokakuuta 2015

TEHTÄVÄ: Margaret Mahlerin teoria lapsen varhaiskehityksestä.


Mahlerin mukaan lapsen minuuden kehityksen vaiheet kolmivuotiaaseen asti:

Autistinen vaihe: Syntymän jälkeiset ensimmäiset viikot lapsi elää eristäytyneen tilassa, esimerkiksi samalla tavalla kuin kohdussa. Lapsi ei tässä vaiheessa ymmärrä olevansa osa tätä maailmaa. Lapsi viettää suurimman osan ajastaan nukkuen.
Huom! Mahler myöhemmin hylkäsi tämän vaiheen olemassaolon kokonaan!

Symbioosi vaihe: Symbioosivaihe kestää noin 5 kuukauteen saakka. Lapsi ymmärtää hoitajiensa olevan erillisiksi osiksi tätä maailmaa heidän kanssaan, muttei kuitenkaan ymmärrä sitä että hoitajat ja lapsi ovat yksilöitä, vaan luulee että he ovat yhdessä.

Erillistymis-yksilöistymiskehitys: Lapsi erillistyy symbioosikäsityksestään, kun ymmärtää olevansa yksilö ilman hoitajaa. Lapsi myös alkaa tutustumaan omiin edellytyksiinsä, esim: liikkumis- ja vaikuttamis mahdollisuuksiinsa. Minäkokemus alkaa syntyä ja hiljalleen kehittymään. Lapsi myös rupeaa vierastamaan kun ymmärtää olevansa yksilö. Lapsi myös alkaa ottaa etäisyyttä hoitajastaan ja rupee tekemään asioita yksin. Kun lapsi on täyttämässä kolme, lähentyminen hoitajaan alkaa, kun lapsi ymmärtää olevansa riippuvainen hoitajastaan.


Yksilöllisyyden kiinteytyminen: 3-vuotiaaksi lapsen minä ja identiteetti on syntynyt. Lapsi myös tajuaa, että hoitaja on ja pysyy, vaikkei olekkaan kokoajan lähellä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti